Majoritatea oamenilor cred ca inteligenta este statica; fie esti inteligent, fie nu esti. Dar se dovedeste ca inteligenta este ca un muschi: poate fi dezvoltata odata cu utilizarea sa. Ba mai mult, daca crezi ca este adevarat, creierul tau va deveni si mai inteligent!
Cercetatorul Stanford, Carol Dweck, explica faptul ca elevii care cred ca pot „deveni mai destepti” provocandu-se pe ei insisi sunt studenti mai eficienti. Studentii care au o viziune mai conventionala – ca sunt inteligenti sau nu, ceea ce este cunoscut drept o vedere „fixa” a inteligentei – isi fac griji ca s-ar putea simti inconfortabil sau ar parea „prosti”, daca fac o greseala, asa ca se limiteaza din invatarea a ceva nou.
Ba chiar se dovedeste ca atunci cand le explicam copiilor ca isi pot „dezvolta” creierul, asa o fac. Dweck a condus un experiment de renume acum cu liceeni. In mai putin de doua ore in total pe o perioada de opt saptamani, ei au invatat studentilor concepte precum:
„Creierul tau este ca un muschi care poate fi dezvoltat cu exercitii fizice. La fel cum un bebelus devine mai inteligent pe masura ce invata, la fel poti si tu.”
Rezultatele nu au fost deloc uimitoare. Studentii carora li s-a spus ca creierul este un muschi i-au depasit in mod semnificativ pe colegii lor intr-o evaluare de matematica, fara nicio predare suplimentara de matematica.
Deci, scopul nostru ca parinti este sa crestem copii care cred in capacitatea lor de a construi muschi mentali.
Dweck numeste aceasta atitudine o „mentalitate de crestere”, ceea ce inseamna ca copilul (sau adultul) stie ca suntem cu totii pe o curba de invatare si, in mod natural, vom avea esecuri in calea de a reusi.
In loc sa fie devastate de neplaceri, persoanele cu o mentalitate de crestere sunt rezistente – folosesc „esecurile” ca oportunitati de invatare. In loc sa se ingrijoreze daca sunt suficient de „destepti”, acesti copii stiu ca pot deveni mai destepti, doar lucrand la el. Cand au experienta pe care fiecare copil o are in timp ce invata ceva nou – „Acest lucru este greu; nu obtin acest lucru, poate nu sunt atat de inteligent?” – acesti copii sunt capabili sa isi gestioneze anxietatea asigurandu-se ca lucrurile de invatare pot fi dificile, dar pot face acest lucru. Ei devin cursanti permanenti care pot invata ceea ce trebuie in situatii noi si sunt motivati si curiosi sa invete mai multe.
In schimb, parintii care le spun copiilor „Esti atat de destept!” submineaza o stare de spirit de crestere. Atunci cand copilul se afla provocat, el presupune ca, daca ar fi destept, sarcina sau lectia nu ar fi atat de grea. Se intreaba daca nu este atat de istet si poate renunta, mai degraba decat sa arate rau in fata parintilor sau chiar fata el insusi. Sentimentul provocat: devine prea incomod.
Parintii care doresc sa faciliteze o stare de spirit de crestere ar putea spune: „Lucrezi atat de mult la asta; incet, dar sigur ca il primesti!” Copilul afla ca propria hotarare ii va determina succesul. Sentimentul provocat: incepe sa se simta motivat.
Dupa cum spune Dweck in discutia TED „The Power of Yet”, ii putem ajuta pe copii sa inceapa sa vada mesajul in situatii de intarziere ca „Nu ati reusit totusi”, decat „Nu ai reusit inca”, invatandu-i ca isi pot creste creierul. prin apucarea conceptelor dure. Dweck ii incurajeaza pe parinti sa reformuleze o credinta limitativa de genul „Nu sunt bun la asta”, raspunzand „Nu esti bun la asta inca. Cu toate acestea, poti sa fii bun la asta”.
„Sigur, acest lucru este greu”, le putem spune copiilor nostri. „Dar poti face lucruri grele! Sunt chiar aici pentru a te sprijini!”
O modalitate prin care copiii invata o mentalitate de crestere este prin joc. Dupa cum spunea Albert Einstein, „Jocul este cea mai inalta forma de cercetare”.
Cand copiii mici se joaca, sunt motivati sa impinga obstacolele pentru a-si indeplini obiectivele. Acest lucru ii ajuta sa dezvolte o mentalitate de crestere si capacitatea de a se gestiona pentru a depasi provocarile. Invata ca provocarile pot fi distractive, mai degraba decat intimidante si ca munca grea combinata cu o atitudine curioasa ii poate ajuta sa isi atinga obiective mari.
Acesta este un motiv pentru care multi experti pun la indoiala ecuatia invatarii cu mediul academic. Acest lucru functioneaza impotriva unei mentalitati de crestere prin faptul ca ii impinge pe copii sa atinga in mod academic, in loc sa-i incurajeze sa se bucure de invatare prin explorare. Copiii si prescolarii au o munca critica de facut, de la construirea cu blocuri, la jocul cu ritmul si culoarea, pana la invatarea a cum sa se inteleaga cu colegii lor. Cercetarile arata ca aceste activitati, la care copiii sunt atrasi in mod natural, ofera fundamentul invatarii ulterioare, de la abilitatile de matematica la citit. Invata abilitati cognitive si invata abilitatile de „management” usor ”care le permit copiilor sa dezvolte o gandire de crestere.
Sunt multe cercetari care indica „abilitati moi” sau „inteligenta emotionala” ca o componenta critica a succesului scolar. Daca nu iti poti gestiona impulsurile si iti folosesti functia executiva pentru a te concentra, nu conteaza care este potentialul tau cognitiv. Jocul creativ si imaginativ – atat singur, cat si cu alti oameni – dezvolta aceste abilitati.
Chiar si jocul imaginar, care construieste abilitatile „moi” ale autodisciplinei si navigarii sociale, contribuie fundamental la succesul academic ulterior. Inteligenta verbala si logica incepe de fapt prin a vorbi si a se intreba, cand copiii participa la mii de conversatii de zi cu zi despre viata. De aceea, copiii care au norocul au discutii de calitate cu parintii, deoarece copiii mici si prescolarii se descurca mai bine pe masura ce isi fac drum prin scoala.
Cu toate ca inteligenta este adesea echivalata cu scorurile la testele IQ, majoritatea savantilor considera ca testele IQ evalueaza doar o parte din inteligenta unei persoane. Testele de IQ traditionale masoara practic pastrarea copilului de cunostinte verbale si matematice. Din pacate, aceasta dimensiune limitata este apoi echivalata cu potentialul intelectual al copilului.
Dr. Howard Gardner descrie sapte tipuri diferite de informatii care sunt importante in functionarea umana, toate de care copiii au nevoie pentru a se dezvolta:
Inteligenta verbala
Inteligenta corporala / kinestezica
Inteligenta logica / matematica
Inteligenta muzicala
Inteligenta interpersonala
Inteligenta intrapersonala
Inteligenta vizuala / spatiala
Nu va faceti griji ca trebuie sa adaugati aceste experiente pe „lista” dvs. pentru copilul dvs. Atata timp cat copilul are ocazia sa se joace si sa-si structureze propriul timp – in loc sa-si petreaca tot timpul pe activitati academice si pe ecrane – va explora in mod natural majoritatea acestor domenii. (Dar, desigur, acesta este un argument pentru limitarea timpului ecranului.)
Treaba noastra ca parinti? Incurajati curiozitatea si interesele naturale ale copiilor nostri, de la dans la lectura la desen. Si asigurati-va ca copiii stiu ca ridicarea intelectuala este cea care creeaza puterea creierului. Disconfortul in timpul invatarii este de asteptat. Invatarea de lucruri noi este grea, dar copilul tau poate face lucruri grele. Merita!
„In perioadele de schimbare, elevii mostenesc pamantul, in timp ce cei invatati se gasesc frumos echipati pentru a lucra intr-o lume care nu mai exista.” – Eric Hoffer